Samtext Norway

Gjør historiefortelling til et av bedriftens viktigste konkurransefortrinn

Strategisk historiefortelling lar deg fortelle om og skape økt interesse rundt merkevaren eller bedriften din kun ved å ta i bruk noen enkle teknikker. Her viser vi deg hvordan du kommer i gang!

Hvem elsker vel ikke en god historie? Historier har siden tidenes morgen vært med på å forenkle kommunikasjonen mellom mennesker og gjort det mulig for oss å skape gode relasjoner. Og med tanke på at 65 prosent av daglig tale er historiefortelling, er vi alle eksperter allerede.

Ved hjelp av noen klassiske teknikker for historiefortelling kan du forenkle og effektivisere et budskap og sørge for at det faktisk blir husket av publikum. Her er våre beste tips til hvordan du kan bruke teknikkene strategisk til å styrke bedriftens omdømme.

Vit hvem du skriver for

Alle historier kan fortelles ulikt – avhengig av hvem som forteller, hvem målgruppen er og ikke minst hva målet med historien er. Nøkkelordet her er målgruppen. Du må vite hvem du skal fortelle historien din til. Hvis ikke, blir det vanskelig å nå igjennom. Hvor gamle er de? Hva liker de, hva liker de ikke og hvilken sosial gruppe tilhører de?

Dette er viktige spørsmål å besvare, fordi stemmen du bruker når du snakker med tenåringer, naturlig nok må være annerledes enn når du snakker med pensjonister.

Hva er en god historie?

Det er skrevet utallige bøker om hva det er som utgjør en god historie – og det med god grunn: Historiefortelling er vanskelig, og det krever mye øving. Likevel finnes det noen ting som kjennetegner en god historie:

  • En god historie er enkel å forstå, enkel å lese og enkel å relatere seg til. Sørg for å ha ett hovedbudskap og ikke noe mer.

  • En god historie er fullstendig, noe som betyr at den må ha en logisk struktur med en begynnelse, en midtdel og en slutt.

  • En god historie rører deg. Den trigger følelser – enten det er glede, tristhet eller melankoli. Tenk på hvordan du ønsker at publikum skal føle seg etterpå.

  • En god historie er genuin. Den skal reflektere den sanne historien til produktet eller tjenesten du leverer, og fortelle kundene hva de får av merverdi. Husk at alt du sier kan oppfattes som et løfte, og at du må kunne holde alle løftene du gir.

  • En god historie er relevant. Du må fortelle en historie som gir noe av verdi og som ikke bare er tom og meningsløs. Sørg for at historien resonnerer med publikum. Hvis ikke, vil den ikke ha effekt.

  • En god historie trenger kontekst, karakterer og handling. Kontekst refererer til tid, sted eller situasjon, gjerne med alle disse kombinert. Karakterer trenger du for at noe skal kunne skje, og handlingene til disse karakterene tilfører det som er interessant med historien. Hvis ingenting skjer, er det ingen historie.

  • En god historie har en helt – og det bør være bedriften din.

Fordeler med historiefortelling

Historiefortelling er ikke bare innmari gøy, det gir også mange viktige fordeler for bedriften, blant annet

  • muligheten til å formidle markedsføringsrelaterte budskap på en nytenkende og mer personlig måte som kundene kan forstå og relatere seg til

  • muligheten til å selge merkevaren/selskapet på en mer naturlig måte – mer sånn som mennesker faktisk kommuniserer med hverandre

Fordi det er en mer naturlig kommunikasjonsform, kan historiefortelling bidra til at selskapet ditt oppfattes som mer troverdig, samtidig som at kundene får en bedre oppfatning av merkevaren din.

Og da gjenstår det bare å si: Snipp, snapp, snute, så var dette eventyret ute. Lykke til med historien din!

Pia Sabel Gulling
Tekstforfatter

pia.sg@samtext.com

Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00