Samtext Norway

Så, hvem er du?

Ulf Kielland-Lund er navnet, og jeg har jobbet som Key Account Manager i Samtext siden 2012. Jeg er en frilufts- og villmarksglad, men samtidig sosial, kar som har bodd i Oslo i store deler av livet.

Når jeg ikke jobber, drar jeg ofte ut på hytta med kona og iblant mine etter hvert voksne barn. Hvilepulsen inntreffer foran peisen, på kanotur over blikkstille vann, men også på kafé eller restaurant i trivelig selskap. Blir det for kjedelig, og jeg plutselig får en trang til å spre vingene, flyr jeg seilfly. Det er utrolig fascinerende å kunne reise langt av gårde uten annet en naturkreftene til hjelp. Jeg er også seilflyinstruktør, noe som er veldig givende (og alt annet enn kjedelig).

Nei, tyngdeloven gjør det vel alltids litt spennende. Ryktene skal ha det til at du har bodd i Tanzania. Klarte du å plukke opp noe swahili mens du var der?

Nei, dessverre – jeg burde nok ha lært meg mye mer. Faren min var veldig glad i å jakte, så spennende eventyr sammen med vår trofaste Volvo herregårdsvogn ute i den dypeste bushen, ble priortert foran swahiliske ordbøker og terping av klikkelyder. 

Key Account Manager er en fancy tittel. Hva jobber egentlig sånne med?

På norsk hadde det vel blitt noe som «nøkkelkundeansvarlig». Jobben min går ganske enkelt ut på å huke tak i, og pleie, større og viktige kunder – og noen mellomstore og mindre kunder. De er nemlig alle like viktige – uansett størrelse – og mange av de små blir større med årene, noe det er veldig gøy å følge med på.   

Vakkert sagt, Ulf, vi er alle like mye verdt. Hva gjør du etter en lang dag med telefoner, møter og mingletreff?  

Jeg finner roen sammen med familien – gjerne akkompagnert av en bedre middag og en god film. Ellers synes jeg ukedagene flyr unna for fort. Jeg er litt for glad i å jobbe og ta på meg verv og oppgaver, men det er jo gøy å ha litt å pusle med, da. Helgene går dermed ofte med til å ta igjen tapt kvalitetstid med familien.

Key Account Managers har (ifølge BI) et hav av bransjer å velge i. Så hvorfor akkurat tekst?

Du bør heller spørre «hvorfor Samtext?»! Jeg headhuntet Samtext i 2012 etter å ha undersøkt mulighetene i flere bransjer. Når det er sagt, stortrives jeg med språk og tekst. Språk er kjempeviktig i et marked hvor det kjempes om å holde på kunders oppmerksomhet. Skulle jeg jobbet med noe annet, måtte det ha blitt safariguide i Afrika …

Eller kanskje solgt sand i Sahara? Uansett, kan du komme på en tekst som har gjort sterkt inntrykk på deg? Hva var det i så fall som gjorde den god?

Karen Blixens «Den Afrikanske Farm» er en fantastisk bok. Hun skriver veldig levende og har en unik evne til å rive med leseren både i det visuelle og følelsesmessige. Ellers har jeg sans for reise- og oppdagelsesskildringer fra starten av forrige århundre fram til annen verdenskrig, når ekspedisjoner krevde en helt annen planlegging enn nå. Hvorvidt de gamle utforskerne og polarheltene briljerte språkmessig, er en annen sak.

Hvordan reagerer du på en dårlig tekst?

Jeg har sjelden tålmodighet til å dvele ved en dårlig skrevet eller oversatt tekst. Men man ser iblant firmaer med premium-produkter som har elendige oversettelser i brosjyrer og på nettsider. Det provoserer meg. Hvorfor bruke millioner på produktutvikling og hundretusener på markedsføring, for deretter å være supergnien på oversettelsene? Jeg sover fremdeles godt om natta, men får veldig lyst til å ringe markedsavdelingen. Og det gjør jeg rett som det er!

Hvordan overbeviser du bedrifter om å velge Samtext?

Ja, det var det … Trives man med det man gjør og gløder for firmaet man jobber for, går alt så meget bedre! Vi har masse flotte kunder! Jeg trives med å prate med folk, er veldig komfortabel med å snakke med beslutningstagere, og ikke minst vet jeg at jeg har dyktige kollegaer i ryggen som sørger for at kundene får et strålende produkt. Det siste er viktig – er man overbevist om produktet man selger, så er det egentlig ikke noe stor sak.

Har du et favorittord?

«Strålende»!

Et du ikke er så begeistra for, også?

«Vanskelig». Eller «umulig». Kanskje jeg burde like dem bedre.

Mye man burde, men er jo klin umulig å få til alt. Helt til slutt: Hva er det egentlig som er så spesielt med den aloeplanta du har hjemme?

Den vokser opprinnelig i Øst-Afrika, blant annet mellom Ngorongoro-krateret og Serengetisletten, i områder hvor våre litt mer hårete slektninger tuslet omring for millioner av år siden. Det er fantastisk vakkert der! Med solsvidde gresstepper, yrende dyreliv og majestetiske åser som bølger seg i det fjerne, er det et av de få stedene som gir meg gåsehud. Karen Blixen beskriver det flott og lyrisk: «A landscape so beautiful that the mere contemplations of it could make you happy for the rest of your life», hvis jeg husker det riktig.

Hakuna matata, Ulf – du husker tydeligvis landskapet, så da er det ikke så farlig med Karen Blixen. Ha en strålende helg! 

Guro Bommen
Tekstforfatter

guro.bommen@samtext.com
22 80 52 12

Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00