Samtext Norway

Hvor god er du i bordtennis, egentlig?

Så du skal kaste erteposer med kolleger og leke kreative ordleker på heltid nå, da? Sitte i en sakkosekk og skrive synonymer mens du hører på tropisk fuglekvitter og ser for deg at du er fargen rød? Redefinere konseptet lunsj ved å spise den i en hengekøye og ha kundemøter over bordtennisbordet?

Husker jeg var glad i å mobbe Ulrik for rundt ti år siden, da han akkurat hadde anlagt snurrebart og fått jobb som tekstforfatter i et hipt reklamebyrå på Løkka. Rett fra Westerdals, med bachelorgrad i fri tenkning og ironi, marsjerende i front for en generasjon med selvrealisering på agendaen – helst i form av en kontorplass bestående av en sparkesykkel og en Mac, i et såkalt kreativt yrke.

Drømmen om å gjøre verden til et bedre sted ved å skrive sarkastiske tekster om leverpostei og lage sosiologiske analyser av Mot i Brøstet – finne sin indre kreative drivkraft og jobbe med akkurat det man selv vil.

Jeg var selvfølgelig dødsmisunnelig.

Det er rart hva man plutselig kommer på når man forsøker å sortere tankene som suser igjennom hodet fem minutter før man går gjennom døra til sin nye arbeidsplass.

Kundemøter og bordtennis, ja … Stemmer det at Samtext faktisk har et eget bordtennisrom? De ti år gamle fordommene og den bitre misunnelsen min kommer vel fort og biter meg i baklomma nå, når jeg forteller Ulrik at jeg har begynt å jobbe i et tekstbyrå.

En måned senere har jeg ennå ikke spilt en skikkelig bordtennismatch. Jeg har ikke kastet ertepose i noen kreativ ordlek, jeg har ikke hørt inspirerende jungellyder fra noen av kontorene og jeg sitter på en vanlig stol. En veldig god stol vel å merke. I tillegg til gode stoler er det en utrolig flott resepsjon her, og en hund som av og til er med på møter. Men ellers ingenting veldig utenom det vanlige sammenlignet med et ganske alminnelig kontor. Folk jobber hardt og fokusert med arbeidsoppgavene sine og slår av en prat i ny og ne for å få perspektiver og innspill på det de sitter med – ikke ulikt andre arbeidsplasser.

Selv om det ser ganske vanlig ut her, er innholdet som produseres på de forskjellige kontorene alt annet enn ordinært. Jeg vet at det er av absolutt ypperste kvalitet – jeg leser nemlig igjennom veldig mye av det som skrives. Det er fast rutine. Alt trippelsjekkes: kvalitet på innhold, flyt, grammatikk, at det er tilpasset leseren og kommer til å falle i god jord – alt. Og før man i det hele tatt begynner å produsere tekst, er det alltid avklart at skribenten eller oversetteren har tilstrekkelig innsikt i målgruppen som skal lese innholdet og fagfeltet det skal skrives om.

OK – jeg så kanskje aldri for meg den karikaturverdenen med sakkosekker og fuglekvitter, men den ekstreme grundigheten jeg har blitt vant til hos Samtext så jeg i alle fall ikke for meg da jeg raljerte over tekst- og reklamebyråer for ti år siden. Og selv om det ikke er sånn hos alle tekstbyråer der ute, så er det noe av det første man lærer her: nøyaktighet. Her er teksten aldri ferdig før siste lille feil er luket ut – enten det er en tekst fra en kunde eller en kollega, tekstforfatting, versjonering eller oversettelse – rutinen med grundig kvalitetskontroll er alltid den samme.

Alle som jobber her er allerede kreative mennesker som er utrolig flinke til å skrive – det er derfor de er akkurat her. Det trengs rett og slett ingen hengekøyer eller sparkesykler for å få dem til å skrive gode tekster. Det hadde selvfølgelig vært deilig å kunne ta seg en fem-minutter i tenkehammocken i ny og ne, men den tiden brukes stort sett alltid mer effektivt på kvalitetskontroll eller research av kunder, fagfelt, produkter eller målgrupper. Hver eneste lille innsikt gjør det lettere å sørge for at kundene får både det de vil ha og det de trenger.

Jeg har lært mye av Ulrik når det gjelder den kreative prosessen: tenke annerledes, overraske og få folk til å trekke på smilebåndet – sørge for at det du sier blir lagt merke til og husket. Men jeg tror han etter hvert også har begynt å notere litt når jeg forteller om arbeidsdagene mine i Samtext. Ikke så rart, egentlig … vi jobber jo med mange reklamebyråer. Reklamebyråer, advokatfirmaer, møbelvarehus og bilprodusenter – kundene våre er rett og slett alle som har behov for knakende gode og feilfrie tekster. 

For meg var det lett å tulle med Ulrik, fordi han er en god kompis – jeg kjenner ham godt og vet hva han selv ler av og syns er gøy. På samme måte tror jeg de fleste som samarbeider med Samtext føler at vi kjenner dem – som en kompis som stiller opp, vet hva de liker og hvilket språk de snakker.

Vi tar gjerne et møte over bordtennisbordet hvis du også trenger en god kompis som kan hjelpe deg med tekstforfatting, kreativt innhold, versjonering, oversettelse eller språkvask – men telefon, mail og vanlige møterom funker også.

Magnus om bordtennis og førsteinntrykk.

 

Magnus Berg
Tekstforfatter

magnus.berg@samtext.com
22 80 52 13

Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00