Samtext
Hvorfor bruke et tekstbyrå?

Hvorfor bruke et tekstbyrå?

Det er ikke bare du som blir bombardert med kommunikasjon fra alle kanter. Kundene dine blir det også. Derfor er det viktig at ditt budskap til de kundene er relevant, engasjerende og lettlest. Her får du fem gode grunner til hvorfor det er en god idé å samarbeide med et profesjonelt tekstbyrå når du ønsker å skille deg ut fra mengden.

1. Du når den rette målgruppen

Språket vårt – og spesielt arbeidsspråket vårt – påvirkes av kolleger og samarbeidspartnere vi skriver og snakker med til daglig. Men det er ikke nødvendigvis dem du henvender deg til når du skal publisere en tekst! Et tekstbyrå hjelper deg å finne riktig kommunikasjonsform for hver enkelt målgruppe, og tar blant annet hensyn til mottakernes alder, interesser og utdanningsnivå. Det er også viktig å tenke over om teksten skal ut på en bedriftsblogg, Facebook, LinkedIn eller en nettside. Skal det være et nyhetsbrev, en brosjyre, pressemelding eller stillingsannonse? I Samtext vet vi hvilken språklig tone som appellerer til målgruppen du skal nå ut til. Snakker du samme språk som kundene dine, vil du både få flere klikk, skape nærhet og styrke relasjonen mellom dere.

2. Du blir virkelig synlig på nett

Når vi er interessert i en vare eller tjeneste, går de fleste på nett for å finne det beste produktet. Høy kvalitet på varene eller tjenestene du tilbyr, er imidlertid ikke nok til å havne på toppen av søkeresultatene. Det er algoritmer som bestemmer hvilke nettsider som kommer øverst – og disse algoritmene endres stadig. Vi vet hva som gjelder til enhver tid og har lang erfaring med å søkemotoroptimalisere tekster så de både er gode å lese og inneholder de riktige nøkkelordene. De rette ordene gjør deg mer synlig for de rette menneskene. På den måten unngår du å kaste bort penger på markedsføring som er rettet mot feil personer, og sørger samtidig for at budskapet ditt faktisk blir lest.

3. Du fremstår som mer profesjonell

Tekster som ikke flyter godt, har logiske brister eller som inneholder skrivefeil, vitner om slurvearbeid og kan føre til at kunden heller velger å oppsøke andre leverandører. Vi i Samtext lever av å levere glimrende innhold – uten skrivefeil. Hvis du skal skrive selv, stjeler dette ofte tid du skulle ha brukt på det som egentlig er jobben din – og du har kanskje heller ingen kolleger som har tid eller den rette kompetansen til å lese korrektur og komme med innspill før teksten skal publiseres. Her på huset diskuterer vi mye med hverandre om hva som kan forbedre teksten. Den gjennomgår i tillegg en grundig korrektur før du får den. På den måten unngår du pinlige språkblemmer og andre misforståelser som kan svekke troverdigheten din.

4. Du kommer på bølgelengde med kunden

Når man selv kan et tema ut og inn, kan alt fremstå som like viktig å få fram. Slik er det ikke for leseren som bare vil vite nok om temaet til å kunne ta en avgjørelse. Tekstforfatterne våre hjelper deg med å gjøre tungt innhold lettfattelig og spennende, og er ikke redde for å ta diskusjonen med deg for å få best mulig resultat. Stammespråk og fagsjargong du kanskje ikke en gang er klar over at du bruker, gir ofte liten mening utenfor den enkelte bransjen eller organisasjonen, og kan i verste fall oppfattes som arrogant. Vi hjelper deg å snakke et språk som blir forstått av flere – og som virkelig snakker til målgruppen – uten at det går på bekostning av innholdet.

5. Du får et nytt perspektiv på dine egne varer og tjenester

Det er lett å gro fast i floskler og standardfraser. Men når noe gjentas for ofte, forsvinner dessverre også litt av effekten du ønsker at ordene skal ha på mottakeren. Et tekstbyrå kommer inn med friske øyne, med profesjonelle tekstforfattere som er trent i å se nye vinklinger og finne originale måter å fortelle på. Kanskje er det ting i det du vil fortelle som du ikke trodde var spesielt viktig eller interessant, men som tekstforfatteren klarer å gi nytt liv?

Hva nå?

Det er selvfølgelig viktig at kundene vet hva du kan – men det hjelper lite om de ikke samtidig vet hvordan du kan være til nytte for dem. Du er fageksperten, men vi kan hjelpe deg å formidle selve innholdet. Enten du jobber med arbeidsrett eller åndeutdrivelse, står vi klare til å skape fengende tekster som vekker oppmerksomheten blant akkurat ditt publikum. Har du noen tanker og ideer du ikke er helt sikker på hvordan du skal få uttrykt? Ta en prat med vår keative leder Guro, så hjelper vi deg med å skape tekster som både engasjerer målgruppen din og øker synligheten din på nett.

Rune Fossberg

Rune Fossberg
Digital innholdsskribent

rune.fossberg@samtext.com
22 80 52 05

Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00