Samtext Norway

Slik skriver du gode stillingsannonser

Bedrifter med stillingsannonser som kommuniserer hva akkurat de kan tilby drømmesøkeren og hvordan deres arbeidsplass skiller seg fra andre, tiltrekker seg de klokeste hodene. Sjekk ut våre tips til hvordan du kan lykkes med det samme!

Forstå hva en stillingsannonse er

Før du kaster deg over arbeidet, kan det være lurt å tenke over hva formålet med en stillingsannonse faktisk er. Kort fortalt skal den

  • informere om at en jobb er ledig
  • skape nysgjerrighet
  • motivere relevante kandidater til å søke – selv de som egentlig ikke er på jobbjakt
  • kommunisere hvorfor både stillingen og arbeidsgiveren er attraktiv
  • forklare hvordan man søker

Bruk tid på stillingstittelen

Stillingstittelen er det første en potensiell søker leser. Den bør derfor både appellere til de rette søkerne og informere kort om hva jobben innebærer. Overskrifter som «Konsulent» og «Rådgiver» verken forklarer eller engasjerer spesielt mye, men det gjør derimot «Forsker innen digitalisering, læringsteknologi og dataanalyse». Vær spesifikk!

Bruk ingressen til å trigge nysgjerrigheten

Det neste arbeidssøkeren leser etter tittelen, er ingressen. Bruk derfor ingressen til å trigge nysgjerrigheten. Dette er ikke stedet å oppgi nøkkelinformasjon om bedriften din – det kan søkerne enkelt finne andre steder. Her kan dere heller kommunisere hvem dere er, hva dere er stolt av og hva dere jobber med akkurat nå. Ingressen kan brukes til å gi et godt førsteinntrykk av bedriftens miljø, tone og felles mål, og dermed fremstå som et sted hvor det er gøy og inspirerende å jobbe.

Hva gjør jobben spesiell?

Å skrive at en jobb er «spennende», sier ingenting. Likevel er det slik arbeidsgivere – gang på gang – beskriver ledige stillinger. Tenk heller over følgende: Hva er det som gjør akkurat denne jobben spennende? Er det de faglige utfordringene? Eller er det kanskje det gode arbeidsmiljøet eller mulighetene til å gjøre en viktig jobb for samfunnet? Vær så spesifikk som overhodet mulig og trekk frem det som er spesielt for akkurat denne stillingen.

«Vil du ha engasjerte søkere, må du skrive engasjerende stillingsannonser!»

Skriv til leseren

I de aller fleste stillingsannonser blir både arbeidsoppgaver og krav til kvalifikasjoner ramset opp, ofte i punkter – noe som både virker uengasjerende og upersonlig. Heldigvis er det ikke så mye som skal til: I stedet for å skrive «Arbeidsoppgavene består av», kan du si «Du vil få ansvar for», og i stedet for å skrive at kravet er «5 års relevant arbeidserfaring», kan du si «Vi tror at du har jobbet fem år med noe lignende». Små endringer som dette gjør annonsen straks mye mer personlig og inspirerende. Husk at dersom du ønsker deg engasjerte søkere, må du også skrive en engasjerende stillingsannonse!

Unngå klisjeer

Husk at det finnes synonymer for «utfordrende», «positiv» og «hyggelig miljø». Se om du kan finne noen andre måter å beskrive stillingen og arbeidsplassen på, og bruk et hverdagslig og presist språk som ikke gir rom for misforståelser.

Show, don’t tell!

Tilbake til dette med oppramsing: «God opplæring» sier ingenting. Det gjør heller ikke «Utviklingsmuligheter». Dersom du vil ha engasjerte, motiverte søkere, må du være mye mer spesifikk. Har dere en konkret opplæringsplan for nyansatte, eller tilbys det kurs i løpet av året? Og hva med miljøet – har dere noen sosiale arrangementer som er verdt å nevne?

Hva alt koker ned til

Å skrive virkelig gode stillingsannonser er en treningssak, og skal du bare huske én eneste ting fra denne artikkelen, bør det være følgende: Vil dere ha engasjerte søkere, må dere skrive engasjerende stillingsannonser!

Målet med disse blogginnleggene er å hjelpe deg med å bli mer komfortabel med skrivingen. Trenger du likevel litt ekstra hjelp med tekstene, stiller vi naturligvis opp – enten det er snakk om tekstforfatting, oversettelse, korrektur, språkvask, underteksting eller andre ting.

Lykke til! 🙂

Pia Sabel Gulling
Tekstforfatter

pia.sg@samtext.com
22 80 52 14

Samtext logo
Samtext Norway AS
Grenseveien 97 A
0663 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00