Samtext Norway

Gjør som Egon Olsen: Legg en plan. NB! Ikke for hvordan du skal rane en bank, men for årets innholdsproduksjon!

Slik gjør du 2020 til bedriftens mest innholdsrike år

Nytt år betyr nye muligheter – også til å planlegge bedriftens innholdsmarkedsføring. Det trenger ikke være verken vanskelig eller avansert, og kan gi store fordeler både for deg og kundene dine. 

Er det én ting Egon Olsen har lært oss, så er det alltid å legge en plan. Bruker du litt tid på å utarbeide en innholdsplan, vil selve produksjonen gå vesentlig lettere – samtidig som det vil bli langt morsommere.

Her er våre beste tips for å lykkes med bedriftens innholdsproduksjon!

Tenk på målgruppen først

Dette kan nesten ikke bli sagt nok ganger: Når det kommer til markedsføring, må du alltid vite hvem du skal snakke (eller skrive) til, og skreddersy innholdet deretter. Vet du hva målgruppen din lurer på eller trenger hjelp til? Vet du hva som engasjerer og opptar dem, og i hvilke kanaler de befinner seg? Et godt tips er å snakke med bedriftens selgere eller kundeservice – de har ofte dyptgående innsikt i kundene og kan bidra med relevant og verdifull informasjon. Har produktet ditt eller tjenesten din flere ulike målgrupper, lønner det seg å lage forskjellig – og skreddersydd – innhold til hver av dem.

Hva er egentlig hensikten med innholdet?

Å publisere innhold handler i stor grad om å gi både eksisterende og potensielle kunder noe av verdi. Men for å kunne tilby kundene akkurat det er du nødt til å ha et klart mål med innholdet som publiseres. Er målet å tilby eksisterende kunder ytterligere produktinformasjon, eller ønsker dere å trigge nysgjerrigheten til potensielle kunder? Skal innholdet bygge omdømme, eller skal det virke salgsutløsende? Når du planlegger innholdet ditt, må du ikke bare kunne svare på hvem du skal skrive til, men også hvorfor du skal skrive til dem.

Men hva i all verden skal du skrive om?  

Det kan være vanskelig å komme på ting å skrive om. Kanskje føler du at bedriften din selger litt lite spennende produkter eller tjenester, og at dere egentlig ikke har noe interessant å skrive om? Det viktigste å huske på her, er at innholdsplanen må handle om hva kundene dine vil lese om, og ikke nødvendigvis hva du vil skrive om. Høres fornuftig ut, eller hva? Men hvordan skal du (som vi regner med ikke er tankeleser) vite hva kundene dine vil lese om? Jo, vi har noen tips:

  • Bruk Google Trends for å se hva som rører seg innenfor de temaene du og bedriften din er interessert i. La oss si at dere selger emballasje og vil bli synlige på søkeord relatert til nettopp dette. Da er det nyttig å vite hva kundene faktisk søker etter. Kanskje er det mange som søker på «miljøvennlig emballasje», noe som indikerer at målgruppen din – mest sannsynlig – vil være interessert i artikler om bærekraftig emballasje. Er det flere miljøknagger å henge innholdet på? Når du først har fått en idé, kan ballen fort begynne å rulle.
  • Du kan også gjøre noe så enkelt som å søke på det aktuelle ordet i Googles søkefelt. Resultatet her bygger på tidligere søk gjort av andre brukere, og du får automatisk opp flere relevante forslag som bedriften kan basere innholdet på.
  • Sett deg selv i kundens situasjon og tenk over hvilke problemer og utfordringer målgruppen din står overfor, hva de sannsynligvis lurer på i løpet av kjøpsreisen, og hvordan du kan gjøre livet enklere for eksisterende og potensielle kunder. Snakk med selgerne i bedriften din – da får du bedre innsikt i kundenes hverdag og forhåpentligvis mye interessant informasjon å hekte innholdet på.
  • Bruk årshjulet. Noter ned alle viktige datoer, som arrangementer i bransjen, høytider, happenings og så videre. På den måten får du planlagt tidsaktuelt innhold og unngår å bli tatt på senga når noen av datoene nærmer seg.
  • Gjenbruk: Dere trenger ikke finne opp kruttet hver eneste gang – det er lov med gjenbruk, spesielt hvis bedriften har bygget opp en større innholdsbase. Eventuelt kan det gamle innholdet oppdateres, justeres og tilpasses en annen kanal.

Står du helt fast, kan det være en (veldig) god idé å sette ut jobben til noen som virkelig kan det og som kan hjelpe dere både med planlegging, idémyldring og gjennomføring. På den måten sørger dere for best mulig innholdsproduksjon – og får samtidig konsentrert dere om andre verdifulle oppgaver. 

«Jeg har en plan!»

Så snart innholdet er planlagt, gjelder det å legge en konkret plan. Den trenger ikke være avansert – fyr opp et Excel-ark og noter følgende:

  • Tittel og ansvarlig/forfatter
  • Nøkkelord for søkeoptimalisering
  • Call To Action
  • Publiseringsdato
  • Status (skal skrives, venter på gjennomgang, publisert, og så videre)
  • Eventuelle kommentarer

Alle involverte bør ha tilgang, og dokumentet bør/må oppdateres jevnlig.

Fra Egon Olsen til Nike

Det er fint og flott med planlegging, men det er ikke verdt noe som helst dersom planen ikke implementeres og gjennomføres. For å sørge for at ting blir gjort, lønner deg seg å delegere oppgavene slik at flere deler på ansvaret, men samtidig gi én person hovedansvaret. Sett konkrete tidsfrister og JUST DO IT!

Pia Sabel Gulling
Tekstforfatter

pia.sg@samtext.com
99474713

Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00