Samtext
«Vi følte oss godt tatt vare på av Samtext hele veien. Ti av ti!» Bielke&Yang om Sommerro-boken.

«Vi følte oss godt tatt vare på av Samtext hele veien. Ti av ti!» Bielke&Yang om Sommerro-boken.

En lørdag i januar bestilte Samtext bord på Sommerro, og vi hadde hørt rykter om at boken «Sommerro – A New Era» nå var tilgjengelig i kafeen der. Samtext har språkvasket boken for Bielke&Yang. Det var spennende å endelig få se den fysisk.

Språkvasken var et stort prosjekt, og boken selv er fysisk større enn de fleste bøker. «For oss som hadde veldig mye tekst og lite tid, var det avgjørende at dere kunne skaffe folk til å jobbe med dette med en gang», sier rådgiver Aksel Overskott.

Mannen i kafeen løfter stolt frem boken og legger den på et bord til fotoshoot. Bielke&Yang spesialiserer seg på design av merkevarer som skaper identitet, og i dette tilfellet har de valgt et burgunderrødt omslag med gullskrift. Alt er i beste art deco-stil, og går som hånd i hanske med dekoren på Sommerro.

Bielke&Yangs bok om Sommerro

Boken står i stil til interiøret. (Foto: Helene Ulrichsen)

Samtext vil gjerne skryte av samarbeidet, og til dét svarer daglig leder Christian Bielke: «Yes, selvsagt må samarbeidet nevnes. Boken har blitt veldig, veldig fin!»

Aksel Overskott sier at de fikk god korrektur og gode innspill til hvordan tekstene kunne bli enda bedre og helhetlige gjennom boken: «Samtext er en bra sparringspartner og rådgiver på tekst, i tillegg til selve korrekturen. Dette var et veldig bra samarbeid. Dere fikk oss til å føle oss trygge på at dere fikser dette.»

Vi tar heisen til 7. etasje, nærmere bestemt restaurant Izakaya, og spiser sushi og misokrydret kylling. Fortsatt er synet av boken klistret til netthinnen.

Etterpå tar vi heisen ned i første etasje hvor en jazztrio spiller. Senere tar en kvartett med sangerinne over, og her er det ikke snakk om den eldgamle jazzvitsen: «How do you know it’s a female jazz singer at the door? – She can’t find the key and she doesn’t know how to get in.» Nei, dette er like proft og gjennomført som resten av konseptet Sommerro.

Liker du også jazz? Det spilles i baren.

All that jazz. (Foto: Helene Ulrichsen)

Selve baren i Ekspedisjonshallen som gis god plass i boken, fremstår som en film. Den er som tatt ut av «The Shining» eller «Passengers». Det er lyset bak alle flaskene som gjør det, mener vi bestemt, før bartenderen uoppfordret bekrefter det filmatiske ved å tilby Ryan Goslings foretrukne gin (Aviation, om du lurer). Også bartenderen er i dress og tilpasset atmosfæren i hallen, som glimtvis hinter til film noir. Vinduene i en lang rekke øverst langs veggene med nedtrukne persienner har nok noe med dette inntrykket å gjøre.

Den gigantiske fresken til Per Krohg setter særpreg på hallen. Også den i samme stil, fra samme tidsalder. Fresken gis to helsider i boken.

Hvorfor valgte dere Samtext, spør vi Bielke&Yang. «Noen av oss hadde hørt om dere», sier Overskott, «… og det var enkelt å komme i kontakt med dere. Vi fikk veldig bra oppfølging umiddelbart.» Det liker vi å høre.

Vil dere benytte dere av oss igjen, spør vi så ledende vi bare kan. «Definitivt», svarer Overskott. «Veldig bra opplevelse. Vi følte oss godt tatt vare på hele veien. Ti av ti!»

Belysningen i hotellets trappeløp

Vakker belysning. (Foto: Helene Ulrichsen)

På vei ut ser vi igjen på Sommerro-boken, som altså kan leses og kjøpes i Kafé Lucy. En stjerneklar januarkveld tar imot oss ute på Solli Plass.

Redaksjonen

Redaksjonen

oslo@samtext.com

Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00