Samtext Norway

Guro tenker tittel

Slik skriver du en god tittel på nett

Enten du skriver et blogginnlegg for bedriften din, et nyhetsbrev, en produktside eller noe annet tekstrelatert, er tittelen, eller overskriften, det viktigste du skriver. Sammen med bildet skal den få leseren til å stoppe opp, og samtidig være fristende nok til at man får lyst til å klikke på den og lese videre. Har du godt innhold, men sliter med å få folk til å klikke på det? Da kan det hende at det nettopp er tittelen din det er noe i veien med. Her gir vi deg noen tips til hvordan innholdet ditt blir lest!

Daglig blir vi bombardert med hundrevis av titler, uten at vi tenker nevneverdig over det. Flesteparten av dem scroller vi rolig og elegant forbi, mens andre stopper vi opp ved. Noe har pirret nysgjerrigheten vår …

Du har sikkert vært borti dem før, disse klikkagn-titlene som åpenbarer seg på skjermen din i fet skrift når du klikker deg inn på en nettavis: «Slik blir du kvitt magefettet på 14 dager», «Du vil ikke tro hva som skjedde da Kari åpnet dolokket», «Derfor kan du få mindre å rutte med til neste år», «Dette må du huske på når du bestiller ferie».

Sjansen er stor for at det er nettopp slike titler du klikker på. Men hvorfor? Er det så viktig for oss å se hva som skjuler seg under Karis dolokk?

Derfor lar du deg friste

Det titlene ovenfor har til felles, er at de inneholder triggerord som «slik» og «derfor» for å vekke oppmerksomheten til leseren. Kanskje enda viktigere: De innleder ofte løsningen på et problem. Vi mennesker er nysgjerrige av natur. Vet vi ikke svaret på noe, vil vi veldig gjerne finne løsningen – selv om vi i utgangspunktet ikke interesserer oss nevneverdig for temaet. Derfor kan det være en god idé å starte tittelen med et slikt triggerord, eller ganske enkelt stille et spørsmål.

I en hektisk hverdag er vi nemlig på jakt etter smarte og enkle tips som forenkler tilværelsen vår. For å sette det litt på spissen fungerer titler som «Derfor har du kokt egg på feil måte hele livet» eller «Hvordan bli en bedre elsker» nærmest som heroin for hjernen vår: Vi bare klikke for å sikre at vi ikke går glipp av noe. For de mest avhengige av oss er det lagd en egen nettside kun for saker med slike titler, kalt slikogderfor.no. Her er det bare å klikke til man blir grønn!

Bruk tall

Vi er som nevnt glad i tips og triks. Kombiner det med et tall, og du har en vinnerkombinasjon. Hjernene våre liker nemlig tall veldig godt, fordi de hjelper oss med å organisere informasjon. «5 tips til bedre studentøkonomi», «7 tips til en mer miljøvennlig livsstil» – her er mulighetene uendelige! Forhåpentligvis kjenner du målgruppen din godt nok til at du vet hvilke problemstillinger de ønsker svaret på.

Velger du å bruke tall, er det en god idé å skrive det som et siffer, ikke med bokstaver. Skriv «5», ikke «Fem». Menneskeøyet oppfatter nemlig sifre bedre. Det er også mye som tyder på at oddetall fungerer bedre enn partall, fordi vi legger bedre merke til disse og har enklere for å huske dem.

Vær personlig

Hvilken av disse titlene tror du vil få flest klikk?

  1. Slik blir du kvitt flyskrekken med 5 enkle steg
  2. Dere med flyskrekk: Slik blir man kurert med 5 enkle steg

Svarte du tittel nr. 1 inni deg, har du sannsynligvis rett. Ved å bruke ord som «du», «deg», «din» og «dine» i tittelen bygger du en personlig relasjon til leseren, og de aller fleste er jo interessert i det som angår dem selv. Velger du å formulere det som et personlig spørsmål, blir det hele enda mer personlig. Da blir nemlig leseren nærmest tvunget til å ta stilling til det du skriver om. Forskning fra BI viser faktisk at et personlig spørsmål i tittelen øker klikkraten med hele 170 prosent!

Finn nøkkelordet

Still deg selv spørsmålet: «Hva handler teksten min om?» Finn ordet som beskriver hovedpoenget ditt, og ta det med i tittelen. Foreta en søkeordsanalyse i for eksempel Google Trends for å finne ut hvilke søkefraser målgruppen din bruker. Inkluderer du nøkkelordet i tittelen, vil du oppnå bedre synlighet i Google.

Bruk beskrivende ord (adjektiver og adverb) som gjør tittelen din mer spennende og søkbar, men pass på at den ikke blir for lang. Tittelen bør inneholde maks 70 tegn, eller cirka 4–8 ord.

Vær ærlig

Pass på at tittelen din ikke lover mer enn den kan holde. Det hjelper ikke å ha en god tittel hvis innholdet ellers holder lav kvalitet. Hvis tittelen ikke henger sammen med resten av innholdet, er risikoen stor for at leseren føler seg lurt og får en dårlig opplevelse. Vær ærlig, og gi leseren valuta for klikket. Tittelen «Ta båtførerprøven enkelt på nett» kan for eksempel virke villedende, siden man er nødt til å møte opp personlig for å ta prøven.

Det er med andre ord viktig at innholdet i teksten din oppfyller forventningene tittelen skaper. Vær så presis som mulig!

Våg å være sexy

I reklamebransjen jobber man mye med å gjøre titler og slagord så spennende og attraktive som mulig for målgruppen. Dette er noe du også kan tenke over når du skal lage en tittel til teksten din. Eksperimenter med alliterasjoner, ordspill, adjektiver og kjente referanser – bruk ord som leserne tenner på! Bokstavrim gjør tittelen mer synlig og skaper en stoppeffekt som kan være nok til at leseren får lyst til å lese mer om artikkelen din «Topp 10 tips til taklegging».

Oppsummering

– Bruk triggerord som «slik» og «derfor».

– Still gjerne et spørsmål ved å bruke «hva», «hvem», «hvordan», «hvorfor».

– Vær ærlig – ikke lag en tittel som ikke holder det den lover.

– Skriv personlig og direkte til målgruppen din.

– Prøv ut språklige finurligheter som bokstavrim og ordspill.

Rune Fossberg
Tekstforfatter og oversetter

rune.fossberg@samtext.com
22 80 52 05

Samtext logo
Samtext Norway AS
Grenseveien 97 A
0663 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00