Samtext Norway

Blogging kan være uhyre verdifullt for deg og bedriften din, men bare hvis det gjøres ordentlig.

To blog or not to blog?

Å blogge eller ikke blogge? Svaret er såre enkelt: JA, hvis du eller noen andre i bedriften har den tiden og kompetansen det krever å drive en skikkelig bra blogg. NEI, hvis dere ikke har det.

Blogging er selve hjørnesteinen i det som kalles innholdsmarkedsføring, og alle bedrifter kan ha en blogg. Men selv om alle bedrifter kan ha det, betyr det ikke at alle bør ha det. For å avgjøre hvilken kategori bedriften din befinner seg i, kan det vært lurt å stille seg følgende spørsmål: Er det noen i bedriften som har tid til å jobbe strategisk med bloggen og som kan sørge for å publisere godt innhold – gjerne jevnlig, helst ofte? Eller har dere mulighet til å sette ut jobben til noen andre som kan det? For å lykkes med blogg er det nemlig helt avgjørende at den er relevant og av høy kvalitet. Hvis ikke kan det faktisk ha helt omvendt effekt – da kan du rett og slett oppfattes som uprofesjonell.

Men hva skal bedriften blogge om?

Å blogge handler i stor grad om å gi både eksisterende og potensielle kunder noe av verdi, og det vil si relevant og interessant innhold. Hvis du føler at bedriften din selger kjedelige produkter og egentlig ikke har noe interessant å skrive om, så fortvil ikke: Alle kan finne noe spennende å blogge om, det gjelder bare å bruke fantasien – og gjerne hente inspirasjon fra liknende bedrifter.

Det viktigste å huske på er at bloggen bør inneholde noe kundene dine vil lese om, og ikke nødvendigvis alt du vil skrive om. Høres fornuftig ut, eller hva? Men hvordan skal du (som vi regner med ikke er tankeleser) vite hva kundene dine vil lese om? Vi har noen tips:

  • Bruk Google Trends for å se hva som rører seg innenfor de temaene bedriften din er interessert i. La oss si at dere selger emballasje og vil bli synlig på relaterte søkeord til nettopp det. Da er det nyttig å vite hva kundene faktisk søker etter. Kanskje er det mange som søker på «miljøvennlig emballasje», noe som indikerer at målgruppen din – mest sannsynlig – vil være interessert i artikler om bærekraftig emballasje. Er det flere miljøknagger å henge innholdet på? Når man først har fått en idé, kan ballen fort begynne å rulle.
  • Du kan også gjøre noe så enkelt som å søke på det aktuelle ordet i Googles søkefelt. Resultatet her bygger på tidligere søk av andre brukere, og du får automatisk opp flere relevante forslag som bedriften kan basere blogginnleggene på.
  • Sett deg selv i kundens situasjon og tenk over hvilke problemer og utfordringer målgruppen din står overfor, hva de sannsynligvis lurer på i løpet av kjøpsreisen, og hvordan du kan gjøre livet enklere for eksisterende og potensielle kunder. Snakk med selgerne i bedriften din – da får du bedre innsikt i kundenes hverdag og mye interessant informasjon å hekte innholdet på.

Og så, da?

Hurra! Endelig har bedriften din bestemt seg for å satse på blogging, dere har planlagt det første innlegget og til og med utnevnt en bloggansvarlig. Men hva nå? Les gjennom disse tipsene og triksene før dere kaster dere over tastaturet:

  • Ikke skriv for langt! En tommelfingerregel er å unngå omstendelige blogginnlegg. Leseren skal ikke bli møtt av en vegg med tekst. Har du mye å si om en ting? Tenk på hvordan du kan dele det opp i flere separate innlegg. Det er bedre å skrive litt for lite enn litt for mye.
  • Tenk over hvem du skriver til. Er det til kunder, eller er det til aktører i bransjen? La dette bestemme hvilket kunnskapsnivå du legger deg på, og husk at bedriften bør ha en lett gjenkjennelig tone of voice i alt den kommuniserer.
  • Sørg for at en annen enn forfatteren selv korrekturleser innlegget før det publiseres. Er teksten full av skrivefeil og uklarheter, kan bedriften fort bli oppfattet som useriøs. Korrekt språk skaper tillit, og tillit konverteres til business, så her gjelder det å være nøye.
  • Bestem deg på forhånd hvordan resultatet av blogginnlegget skal måles. Er det antall visninger? Antall delinger? Antall konverteringer? Ved å definere KPI-ene (Key Performance Indicators) på forhånd, kan du enkelt se om innsatsen gir resultater – og justere deretter. Sørg også for at KPI-ene er forankret i andre strategier i bedriften slik at alle drar lasset i samme retning.
  • Planlegg blogginnleggene dine! Bruk et planleggingsverktøy (trenger ikke være mer fancy enn Excel), og stak ut kursen for de neste ukene og månedene. Når du planlegger og tenker langsiktig, er det lettere å jobbe målrettet. Det er også fint å bruke en årsoversikt, eller et årshjul, for å få oversikt over hvilke høytider, markeringer, konferanser, arrangementer osv. som kommer og som dere kan relatere innholdet til.

Hvorfor skal bedriften blogge?

Kort oppsummert, skal bedriften blogge dersom dere har ressurser til å gjøre det ordentlig. Har dere ikke det, er det mye bedre å la være og heller bruke energien på andre områder. Gjort riktig, gir blogging en rekke fantastiske fordeler, blant annet:

  • flere leads
  • billig markedsføring
  • økt tillit blant kunder
  • masse kjærlighet fra Google (Google elsker godt innhold!)
  • økt synlighet (og derfor mer organisk trafikk)
  • flere lenker inn til nettstedet ditt
  • innsikt i kundereisen

Pia Sabel Gulling
Tekstforfatter

pia.sg@samtext.com
22 80 52 14

Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00