Samtext Norway

Skrive for sosiale medier? Syv steg til suksess

Noen slående setninger og et par effektfulle emojis – ja, lett og samtidig vanskelig er det å mekke en perfekt tekst til sosiale medier. For akkurat som i langrennssporet må teknikken sitte for at du skal få fart på sakene. Her er triksene som gjør at du når ut med budskapet.

Det kan se enkelt ut, men å skrive fengende innlegg i sosiale medier er faktisk mer krevende enn du skulle tro. Heldigvis kommer du langt med litt godt, gammeldags forarbeid og et knippe smarte skrivetips. Nedenfor finner du en sjekkliste med syv punkter som garanterer engasjement, likes og trafikk.

1 Hva vil du med innlegget?

Før du legger ut på tur, er det lurt å ha en idé om hvor du skal. Derfor bør du alltid starte med å spørre: Hva er hensikten med dette innlegget? Er det å gjøre leseren nysgjerrig på et produkt, dele nyttig informasjon eller kanskje bare underholde? Når det er kartlagt, er det lettere å skrive et innlegg som gir mottakeren en klar verdi i form av ny inspirasjon, svar på et spørsmål – eller en real latterkule.

2 Hvem prøver du å nå?

For at innlegget skal bli suksessen du håper på, er du nødt til å vite hvem du snakker til. Hvilke interesser, behov og digitale vaner har menneskene du ønsker å nå? Jo mer kunnskap du har om målgruppa, desto større er verktøykassen din når du skal lage relevant, skreddersydd innhold. Tilpass ord og formuleringer til kjernepublikumet ditt – enten det er en «bilinteressert mann på 35» eller «kulturtante på 70».

Les også: Hva er personas – og hvordan får de fart på markedsføringen din?

3 Bruker du riktig tone of voice?

Oversikt over målgruppa: check. Da er neste steg å skrive med en tydelig stemme som gjenspeiler det bedriften din står for – og som kundene kjenner igjen fra gang til gang. Forestill deg bedriften som en person: Er den morsom, motiverende og utadvendt, eller jordnær, trygg og tilgjengelig? Sørg for at språket i innlegget matcher og underbygger bedriftens framtredende karaktertrekk. Vis hvem du er!

4 Har du holdt det kort og personlig?

Lange tekster kommer til kort i sosiale medier. En gjennomsnittlig digital bruker scroller 180 meter (!) hver dag, så det gjelder å fange leserens oppmerksomhet fort. Hvor få ord trenger du for å få fram poenget? Kanskje én setning er alt som skal til?

Bruk enkle ord og uttrykk, unngå fyllmasse som adjektiv og adverb – og ikke minst: vær personlig. På sosiale medier er det «du», «deg» og «vi» for alle penga. Slipp kreativiteten løs, og ikke glem å forsterke budskapet ditt med en emoji eller to.

5 Utfyller tekst og bilde/video hverandre?

Sosiale medier er i stor grad visuelle. Men selv om bilder og video stikker av med seieren i kampen om brukernes oppmerksomhet, betyr ikke det at du kan la det skure og gå med teksten. Bruk den til å utfylle og understreke det visuelle innholdet. En fengende tekst kan nemlig være avgjørende for om leseren klikker på innlegget ditt eller ikke. Og er den genial nok, er det teksten som har hovedrollen!

6 Har du husket CTA?

Selv om det er gøy å skrive for sosiale medier, må du ikke miste formålet med innlegget av syne. Du vil jo at leseren skal foreta en handling, enten det er å trykke «liker», dele eller klikke seg videre til nettbutikken din, ikke sant? Men ingenting kommer av seg selv – derfor bør du alltid avslutte et innlegg med en slagkraftig CTA (Call to Action).

7 Du har lest korrektur, har du ikke?

Akkurat dette punktet er vi riiimelig opptatt av. For selv om teksten bare består av to korte setninger, kan det fort snike seg inn feil. Få en kollega til å se over innlegget, og skriv det også ut og les på papir. Når du trykker «publiser», må du vite at teksten er kjemisk ren for og/å-feil, stavefeil eller annet språklig rusk. Den slags kan fort irritere leseren, stå i veien for budskapet ditt – og i verste fall gjøre at bedriften framstår som useriøs.

Da gjenstår det bare å ønske lykke til med skrivingen! Og hvis du trenger litt hjelp til å sette tonen i sosiale medier, sitter vi parat ved tastaturet. Ta kontakt med kreativ leder Kristine Harket for en uforpliktende prat.

 

 

Betine Bernadotte Huflåtten
Tekstforfatter

betine.huflatten@samtext.com

Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00