Samtext Norway

Disse Google-endringene gjør en tekstforfatter til ditt viktigste våpen

Oppdateringer av to gode algoritmevenner gjør det enda viktigere for bedrifter å publisere kvalitetstekster på nett. Men hva er egentlig nytt, og hvordan kan du tilfredsstille Panda og Penguin? Finn ut hvordan en god tekstforfatter kan hjelpe deg med å knekke koden.

Google innførte nylig noen små, men avgjørende endringer som gjør det enda tøffere å nå de øverste plasseringene i søkeresultatene. Det holder ikke lenger å bombardere innholdet ditt med relevante søkeord og backlinker. Skal kundene se deg, trenger du rett og slett en god tekstforfatter.

Derfor er en god tekstforfatter viktigere enn noen gang

Enten det er for å få inspirasjon, lese mer om produkter eller å sammenligne priser, starter handleturen nesten alltid i søkefeltet – også før vi besøker den fysiske butikken. Faktisk starter så mange som 87 prosent av alle kjøpsreiser med et søk på mobilen eller PC-en. Og det som dukker opp når vi søker, er ofte det som havner i handlekurven til slutt.

Det er derfor helt avgjørende at bedriften din dukker opp tidlig i søk, og at kundene finner akkurat deg før de bestemmer seg. For at du skal klare det, krever Google intet mindre enn knallgodt innhold i retur. Grunnen er at søkemotorgiganten har sørget for at de to kanskje viktigste algoritmene deres nå hele tiden oppdateres for å avsløre dårlig håndverk.

Google gjennomskuer både juks og hastverksarbeid

Nettsider som er teknisk optimalisert ved hjelp av tilstrekkelige mengder nøkkelord og lenker fra andre nettsteder, har tidligere vært den gylne billetten som sikrer deg kundenes oppmerksomhet. Så enkelt er det ikke lenger. Google har nemlig finjustert maskineriet for å oppdage verdiløst innhold som er pepret med dvask og smakløs SEO-mat.

Det grunnleggende er riktignok fortsatt uforandret. Om du ikke produserer innhold som gjør deg synlig, kommer bedriften fortsatt til å forsvinne ned i nettets mørkeste hull – bedre kjent som Googles side to. Forskjellen er at det ikke lenger holder å ha et arsenal av backlinker fra diverse blogger og ha med nok relevante søkeord når du publiserer innhold.

I dag rangerer Google nemlig kvalitetsinnhold markant mye høyere enn uinspirerende tekster som tydelig er utviklet ved hjelp av SEO-maler og enkle løsninger. Det sørger vaktbikkjene Panda og Penguin for.

Slik avslører Panda en dårlig tekstforfatter

Googles Panda- og Penguin-algoritmer er ikke nye. De har vært i bruk på ulike måter siden henholdsvis 2011 og 2012. Google foretok imidlertid noen viktige endringer nylig som har forandret spillereglene for hvordan SEO-ansvarlige og tekstforfattere kan lykkes med å sikre seg de øverste plasseringene i SERP-en.

Panda-algoritmen ser på innholdskvaliteten til nettsidene Google rangerer. Den vurderer om

  • innholdet i tekstene dine er troverdig
  • tekstene dine er originale eller kopiert fra et annet nettsted
  • innholdet ditt tilbyr substansiell verdi sammenlignet med de andre sidene i søkeresultatet
  • teksten din er godt skrevet eller bærer preg av hastverksarbeid
  • publikum klikker seg raskt ut av innholdet ditt

Panda ser ikke bare på den enkelte siden heller, men på hele nettstedet ditt. Siden blir altså straffet dersom mye av det andre innholdet på nettsidene er dårlig skrevet eller dørgende kjedelig.

Slik avslører Penguin juks med backlinking

Penguin-algoritmen jobber, i likhet med Panda, med å avsløre kvaliteten på innholdet. Forskjellen er at Penguin tar for seg backlinking på et dypere nivå. Spesifikt ser den på kvaliteten til nettstedene som lenker inn til nettsiden din. Det betyr at den blant annet avslører såkalte «content farms» – perifere nettsteder og blogger laget for å fremme andre nettsteder via utgående lenker.

Så hva er egentlig nytt? Den store endringen er at Panda- og Penguin-algoritmene i dag er integrert i Googles kjernealgoritme og kan operere i sanntid. Det betyr at de hele tiden oppdateres for å kunne filtrere ut sider som poster likt innhold med de samme søkeordene igjen og igjen, der innholdet tilsynelatende har liten verdi for leseren.

Hastverksarbeid og overfladisk SEO-optimalisering vil med andre ord raskt føre til at du blir avslørt. For å sikre bedriften din topplasseringer i Google er det du publiserer derfor nødt til å holde høy kvalitet over tid – nettopp fordi algoritmene vurderer helheten i innholdet ditt.

Vil du vite mer om hvordan du kan øke synligheten din i Google? Les om forskjellene på on-page og off-page SEO her

En tekstforfatter kan spare deg for masse arbeid – og gi deg langt bedre resultater

Alle som har forsøkt seg på SEO-optimalisering og innholdsproduksjon, vet at det ikke er gjort i en håndvending. Både det å gjøre tilstrekkelig forarbeid og formulere en interessant tekst kan ofte ta lenger tid enn planlagt. Da er det utrolig ergerlig å sjekke statistikken noen måneder senere og oppdage at alt arbeidet du la ned, har skapt minimalt med trafikk.

Henter du derimot inn en tekstforfatter med innsikt i bransjen, vil du kunne publisere lettlest kvalitetsinnhold jevnlig. Når dette innholdet i tillegg scorer høyt på SEO-optimalisering, begynner vi virkelig å snakke fugl. En profesjonell tekstforfatter vil øke sannsynligheten for at det du publiserer, oppleves som verdifullt av leseren, noe som igjen øker sjansen for at seriøse nettsteder lenker til innholdet ditt.

Alt dette vil sakte, men sikkert føre bedriften din høyere opp i søkeresultatene. Dette vil i sin tur gjøre bedriften din mer synlig når kunder søker etter nettopp deres produkter eller tjenester.

Les mer om prosessen når du leier en tekstforfatter av Samtext

Magnus Berg
Tekstforfatter

magnus.berg@samtext.com

Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00