ˈfriːbi
Definisjon: Freebie – noen ganger kalt «lead magnet» – er en gave eller annet verdifullt innhold man gir bort gratis til en person som belønning for at hen har utført en handling. En slik handling kan for eksempel være å melde seg på e-postlisten eller nyhetsbrevet til bedriften din.
Freebier kan komme i form av en guide, e-bok, sjekkliste, rabattkode, kostnadsfri konsultasjon eller fysiske produkter. En effektiv freebie tilbyr ekte verdi for mottakeren og bør være relevant for produktene eller tjenestene bedriften din tilbyr. Å tilby freebier kan være en effektiv taktikk for å bygge en større e-postliste, forsterke merkevaren eller oppmuntre til kundelojalitet.
La oss ta et eksempel:
Navn på fiktivt selskap:
Grønn Glede AS (produsent av økologisk plantenæring som gjør at planter vokser raskere og sunnere)
Freebie:
Den ultimate guiden for stell av inneplanter: tips, triks – og en spesiell overraskelse! (nedlastbar PDF på 10 sider)
Beskrivelse av freebie:
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å motta vår utfyllende guide om hvordan du tar best vare på inneplantene dine. Den inneholder blant annet
Hvorfor det er effektivt:
Denne guiden appellerer til både nye og erfarne planteentusiaster og inneholder tips og triks som hjelper dem med å ta best mulig vare på plantene sine. Ved å tilby en gratis guide som inneholder slikt verdifullt innhold for mottakerne, posisjonerer Grønn Glede seg som en ekspert innen plantepleie. Dette kan være med på å styrke bedriftens omdømme.
Rabattkoden gir også mottakerne en god grunn til å kjøpe produktene deres, mens guiden sikrer at de får mest mulig ut av kjøpet sitt. Selve freebien bidrar ikke til økt salg i seg selv, men siden du har hjulpet mottakerne med noe – helt gratis – er sannsynligheten nå større for at de vil handle hos Grønn Glede i fremtiden.
Ønsker du å fortelle nåværende og mulige kunder om hva som rører seg i bedriften din, men mangler de nødvendige skriveferdighetene? La en av tekstforfatterne våre hjelpe deg!
LES MER OG FÅ EN GRATIS KONSULTASJON