Samtext

Ordbok for innholdsmarkedsføring

« tilbake

Freebie

ˈfriːbi

Definisjon: Freebie – noen ganger kalt «lead magnet» – er en gave eller annet verdifullt innhold man gir bort gratis til en person som belønning for at hen har utført en handling. En slik handling kan for eksempel være å melde seg på e-postlisten eller nyhetsbrevet til bedriften din.

Freebier kan komme i form av en guide, e-bok, sjekkliste, rabattkode, kostnadsfri konsultasjon eller fysiske produkter. En effektiv freebie tilbyr ekte verdi for mottakeren og bør være relevant for produktene eller tjenestene bedriften din tilbyr. Å tilby freebier kan være en effektiv taktikk for å bygge en større e-postliste, forsterke merkevaren eller oppmuntre til kundelojalitet.

La oss ta et eksempel:

Navn på fiktivt selskap:

Grønn Glede AS (produsent av økologisk plantenæring som gjør at planter vokser raskere og sunnere)

Freebie:

Den ultimate guiden for stell av inneplanter: tips, triks – og en spesiell overraskelse! (nedlastbar PDF på 10 sider)

Beskrivelse av freebie: 

Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å motta vår utfyllende guide om hvordan du tar best vare på inneplantene dine. Den inneholder blant annet

  • en trinn-for-trinn-beskrivelse av hvordan du bruker plantenæring mest mulig effektivt
  • spesielle teknikker for å undersøke helsetilstanden til planter
  • vannetips basert på ulike plantetyper
  • forslag til økologiske løsninger som hjelper deg å bekjempe skadedyr og sykdommer
  • en rabattkode som gir deg 20 prosent avslag på ditt neste kjøp hos Grønn Glede

Hvorfor det er effektivt:

Denne guiden appellerer til både nye og erfarne planteentusiaster og inneholder tips og triks som hjelper dem med å ta best mulig vare på plantene sine. Ved å tilby en gratis guide som inneholder slikt verdifullt innhold for mottakerne, posisjonerer Grønn Glede seg som en ekspert innen plantepleie. Dette kan være med på å styrke bedriftens omdømme.

Rabattkoden gir også mottakerne en god grunn til å kjøpe produktene deres, mens guiden sikrer at de får mest mulig ut av kjøpet sitt. Selve freebien bidrar ikke til økt salg i seg selv, men siden du har hjulpet mottakerne med noe – helt gratis – er sannsynligheten nå større for at de vil handle hos Grønn Glede i fremtiden.  

Hjelp med nyhetsbrevet?

Ønsker du å fortelle nåværende og mulige kunder om hva som rører seg i bedriften din, men mangler de nødvendige skriveferdighetene? La en av tekstforfatterne våre hjelpe deg!

LES MER OG FÅ EN GRATIS KONSULTASJON
 
Samtext logo
Samtext International AS
Vækerøveien 137
0383 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00