Samtext Norway

Ordbok for innholdsmarkedsføring

« tilbake

Klikkfrekvens

kli`k:frekve´ns

Definisjon: Klikkfrekvens (CTR) er et forholdstall som viser hvor mange av de som har sett en annonse på nett, som faktisk har klikket på den. Tallet gir deg et mål på hvor godt annonsen din fungerer. Jo høyere klikkfrekvens, desto større er sannsynligheten for at innholdet blir godt mottatt av målgruppen din.

For å regne ut klikkfrekvensen tar du antall ganger annonsen er blitt klikket på, deler på antall ganger annonsen er blitt vist, og ganger med 100 (klikk / visninger x 100). Har bannerannonsen din blitt vist 5000 ganger og 22 personer klikker seg inn på den, vil klikkfrekvensen være 0,44 % (22  er 0,44 % av 5000). Ønsker du for eksempel å tiltrekke deg folks oppmerksomhet og få dem til å klikke seg inn på en landingsside, er klikkfrekvens et svært nyttig tall. Hvis du ser at tallet er lavere enn det bør være, er det smart å utføre A/B-testing for å finne ut hvor feilen ligger.

Engelsk forkortelse: CTR – Click Through Rate

For lav klikkfrekvens?

En god landingsside genererer salg og goodwill, men først må jo folk bringes dit! La  en av våre tekstforfattere se på annonsen din – det er først og fremst teksten som avgjør klikkfrekvensen. 

LES MER OG FÅ EN GRATIS KONSULTASJON
 
Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00