Samtext

Ordbok for innholdsmarkedsføring

« tilbake

USP

Definisjon: USP står for «Unique Selling Proposition», eller «Unique Selling Point». Det er den egenskapen eller funksjonen ved ditt produkt, tjeneste eller service som skiller det fra dine konkurrenters tilsvarende produkt, tjeneste eller service, og som du kommuniserer i din markedsføring. Din USP er det som gjør ditt selskap bedre enn konkurrentene.

På norsk: Unikt salgsargument. Men dette uttrykket er forholdsvis lite utbredt, de aller fleste i markedsføringsbransjen sier og skriver «USP».

Eksempel 1: Selskapet Little Miss Match produserer sokker. Statistisk sett går det alltid hull på den ene sokken i et par før det går hull på den andre. Og som kjent forsvinner før eller senere en av sokkene i et par i vaskemaskinen, for aldri å komme tilbake. Resultatet er at mange har halve skuffen full av enklinger. Little Miss Match’s løsning – og USP – er at du får tre sokker i hver pakke, altså tripletter istedenfor par:

little-miss-match

Eksempel 2: Melkesjokolade er noe kliss når du holder en bit mellom fingrene i noe særlig mer enn tre sekunder. M&M introduserte sine «sjokoladeknapper» med følgende slagord (USP): «Melts in your mouth, not in your hand.»

m&m

USP som et slagord

Noen ganger vet du hva USP-en din er. Men så var det å få sagt det med få ord, og på en slik måte at leseren umiddelbart forstår ideen. Kanskje du vil ha nytte av å snakke med en tekstforfatter?

SNAKK MED EN TEKSTFORFATTER
 
Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00