Samtext
«Vi forteller alltid historiene om bonden vår når vi leverer kaffe.» – Andreas Berge Rød, Norð Kaffe

Daglig leder Andreas Berge Rød drikker kaffen svart. (Foto: Helene Ulrichsen)

«Vi forteller alltid historiene om bonden vår når vi leverer kaffe.» – Andreas Berge Rød, Norð Kaffe

Samtext har et korrekturkurs hvor man lærer at det første budet for en god korrekturleser er å være mentalt til stede. Dette krever blant annet at du har sovet nok, men har du ikke det så hjelper det med kaffe! Etter at vi har fått ekstremt velduftende, nybrente kaffebønner levert på kontordøren i over to år nå, er det på tide å ta en snakk med leverandøren. Vi er som kjent blodfans av alle som leverer glimrende produkter, og i særdeleshet et produkt som er så viktig for oss.

Andreas Berge Rød nikker bekreftende. Han møter Samtext på Norð kaffebar på Helsfyr denne solskinnsdagen i august.

– Ja, koffeinen kvikner jo litt opp, men en god kopp kaffe skaper først og fremst ro. Det er beroligende å ha den gode, varme kaffen når man sitter og jobber. Lukten og smaken gjør at man har det man trenger for å fokusere.

Nord Kaffe

Rød har det han trenger for å fokusere: kaffe. (Foto: Helene Ulrichsen)

Hva er det med den Norð-kaffen?

Samtext er en veldig fornøyd B2B-kunde av Norð. Vi klarer oss simpelthen ikke uten kaffe, og den nybrent-duften er en viktig trivselsfaktor i seg selv. Men hva med ditt eget forbruk, Andreas?

– Jeg drikker nok i overkant mye kaffe, ja. Det kan bli opp mot 8–10 kopper om dagen.

– Ja, du ser svært fremoverlent ut der du sitter! Hvorfor bør bedrifter velge kaffe fra Norð?

– Kaffen som generelt drikkes på norske kontorer, kommer gjerne ut av automatiske kaffemaskiner. Det er ofte den samme personen som leverer printer som leverer kaffe. Leveransen av kaffe har dermed generisk lavere kvalitet, og det ender med at brukeren blir misfornøyd. Mange føler seg fanget av dårlig kaffe, fordi det ofte er fem års leasing. Leverandøren er ikke nødvendigvis kaffeinteressert, men kommersielt rettet til å treffe bredt. Mens vi er et spesialkaffebrenneri. Vi er først og fremst motivert av kvaliteten, og det etiske ved kvalitetskaffe.

Kaffe som historiefortelling

Historiene på Norðs hjemmeside er flere og godt skrevet. Hvor viktig er kunnskapen om hvor kaffen kommer fra?

– Jeg tror det er veldig viktig. Det er jo ikke så godt å spise eller drikke noe med dårlig samvittighet. Det blir ikke det samme. Når alt er på stell og man tar seg en pils i sola, smaker den bedre enn om en skulle ha vært hjemme og tatt oppvasken.

– Historien om kaffe innebærer vektlegging av at det er en stor kommersiell industri og den nest største handelsvaren i verden. Vi vet at det ekstreme presset på pris i det kommersielle markedet er noe som ofte skaper veldig dårlige kår for de som jobber med alt fra plukking, til bøndene, til de som jobber med transporten. Det er utbredt dårlige arbeidskår. De gårdene som har tilgang til spesialkaffemarkedet hvor de kan få en høyere pris på toppen av den kaffeprisen som styres av børsen, styrkes fordi vi kan få være med å påvirke. Gårdene får tilgang. Det gir oss veldig god samvittighet, og vi prøver å fortelle om det når vi selger kaffen vår, når vi installerer og når vi arrangerer kaffesmaking. Det viser seg at det er mange som ikke vet om disse store forskjellene. Folk responderer veldig positivt når de får vite om de valgene som blir tatt, og hvor stor påvirkning de har. Vi pleier alltid å ha med litt informasjon om bonden når vi presenterer kaffen. Vi ønsker å knytte litt mer til det enn bare en kaffebønne som smaker sånn og sånn.

Nord Kaffe, Andreas Berge Rød

Direktehandel er stikkordet. (Foto: Helene Ulrichsen)

Kvalitet og arbeidslyst

Er det høyt tempo hos dere? Gira på koffein?

– Ja, alltid. Det handler om at vi jobber i hard konkurranse. Det å drive kaffebar er ekstremt vanskelig. Vi må omsette mye per kvadratmeter for å klare det. Hele veien jobber vi med trange marginer, vi må stå på. Men sånn er vi skrudd sammen, og sånn rekrutterer vi. Det må være folk som har arbeidslyst som skal jobbe hos oss.

Andreas forteller at alle som jobber i Norð Kaffe, er lidenskapelig opptatt av kaffe. Han sluttet selv i en sjømatbedrift på grunn av en stigende kaffeinteresse og fordi han innså at han måtte jobbe nærmere sitt eget interessefelt.

Cocktails og grafikk

Her kommer det et tekstbyrå-nerdespørsmål: Hvorfor skrive Norð med norrøn d?

– Historien er at gründerne Joakim Strand og de tidligere kompanjongene var i London. På en cocktailbar ble det skissert opp noen ideer om hvordan man skulle samle de mange bydelsavdelingene de allerede hadde gående. Det skulle finnes en rød tråd som handlet om råvarer og produsentene.

– Nord og nordisk var ideen, og det ble til en grafisk løsning med den norrøne d’en, som uttales «th» som i «they». Det var rett og slett en briljant idé som kom opp. Logomessig er det et blikkfang, og sier noe om det nordiske og om tradisjoner. Etymologi og hvordan man bruker språk er veldig interessant!

Norrøn d i Nord Kaffe

Den grafiske effekten av norrøn d er nydelig. (Foto: Helene Ulrichsen)

Viktigheten av det personlige møtet i B2B

– I 2017 tok vi over en kaffebarkjede i sentrum og omprofilerte til Norð-avdelingen. Det var lærerikt, men vi lærte at dette skal vi ikke gjøre mer av. Vi vil heller ha noen kaffebarer som fungerer fint, som reflekterer gjestfrihet, kundeservice, kvalitet og kaffen.

Rød påpeker at de måtte jobbe mer med kunderelasjonen, B2B. Det var riktige veien å gå.

– Det personlige møtet har mye å si. Der ligger det verdi. Det er langsiktig relasjonsbygging utover bare god kaffe. Vi bruker litt tid på å etablere kundeforhold. Fungerer noe ikke, er det verdi i å finne noe som passer sammen – et samarbeid.

Planene fremover

– Vi vil gjerne ekspandere. Vi kan levere mer enn de 40 tonnene i året som vi brenner nå. Det innebærer å være ute og banke på kontordører. Det er mulig å drikke god kaffe på kontorer også, med enkle løsninger. Det er ikke så mye dyrere.

Er det deg bedriftene bør kontakte da?

– Absolutt! Vi gir tilbud, og gjør ting litt enkelt.

Kaffe, kaffe, kaffe

Vi setter oss like godt ut i solskinnet med rykende fersk kaffe. (Foto: Helene Ulrichsen)

Kaffe som sjarm og rutine

– Blir man mer sjarmerende av å drikke kaffe?

– Jeg tror det! Det begynte jo som en sosial greie, på kaffehus i England og Italia. Man samles for å drikke kaffe, og da får man sosial trening. Man drikker kaffe, og man konverserer. Dessuten er det å drikke kaffe en rutine. Det er viktig å ha gode rutiner som er bra for deg. Det reduserer stress. Struktur og rutine er viktig for at man skal fungere og holde ut. Det er bare å prøve å leve i kaos for å innse det.

Rød tar en slurk svart kaffe.

– Man må finne noen repetitive ting som skaper ro og forutsigbarhet. Kaffe drikker man flere ganger om dagen. Tenk litt på kvaliteten rundt det. Med små grep hever man livskvaliteten!

Vi gleder oss allerede til kaffetrakteren er i gang igjen.

Helene Ulrichsen

Helene Ulrichsen

Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00