Samtext
Menneskeskapt kontra KI-generert innhold – hvilke tekster presterer best?

Slik ser en ekte humanoid tekstforfatter ut.

Menneskeskapt kontra KI-generert innhold – hvilke tekster presterer best?

I dagens stadig mer teknologidrevne verden er virksomheter hele tiden på utkikk etter kostnadsbesparende løsninger som lar dem nå ut til potensielle kunder på en mest mulig effektiv måte. I denne sammenheng har det de siste par årene vært mye snakk om menneskeskapt kontra KI-generert innhold. Hva er det egentlig som slår best an hos mottakeren?

[Fritt oversatt fra Anant Goels LinkedIn-innlegg om en undersøkelse som sammenlignet menneskelig og KI-generert innhold, utført av digitalbyrået ShadoInk.]

I denne artikkelen tar vi en nærmere kikk på en omfattende undersøkelse som blant annet tok for seg hvor effektive KI-genererte og menneskeskapte tekster er når det gjelder å skape engasjement og konverteringer.

Kort om undersøkelsen

I undersøkelsen ble over 2000 markedsføringskampanjer analysert, fordelt jevnt mellom KI-generert og menneskeskapt innhold. For å gi et helhetlig bilde av styrkene og svakhetene ved de to metodene, ble engasjement, konvertering, lesbarhet og tilbakemeldinger fra målgruppen vurdert.

Hovedfunn

Engasjementsrate

Et av de viktigste parameterne i enhver markedsføringskampanje er engasjementsraten, som blant annet omfatter klikkfrekvens, likerklikk, delinger og kommentarer. Dette er resultatene fra undersøkelsen:

  • KI-genererte tekster oppnådde i snitt en klikkfrekvens på 3,8 prosent, med en engasjementsrate på 12,7 prosent.
  • Menneskeskapte tekster oppnådde i snitt en klikkfrekvens på 4,5 prosent, med en engasjementsrate på 15,3 prosent.

Menneskeskapte tekster oppnådde altså en høyere engasjementsrate, trolig som følge av at de i større grad enn KI-genererte tekster klarer å fange opp følelser og kulturelle nyanser.

Konverteringsrate

Konverteringsraten er viktig for å avgjøre om teksten bidrar til å nå forretningsmålene til en virksomhet. Dette er resultatene fra undersøkelsen:

  • KI-genererte tekster oppnådde i snitt en konverteringsrate på 2,5 prosent.
  • Menneskeskapte tekster oppnådde i snitt en konverteringsrate på 3,1 prosent.

Selv om de KI-genererte tekstene viste lovende resultater, var det de menneskeskapte tekstene som skapte flest konverteringer.

Lesbarhet

God lesbarhet er avgjørende for at innholdet skal være tilgjengelig og lett forståelig for flest mulig. Ved bruk av en såkalt Flesch-Kincaid-lesbarhetstest, som regner seg frem til hvor vanskelig det er å lese og forstå en gitt tekst, ble resultatene som følger:

  • KI-genererte tekster oppnådde i snitt en gjennomsnittlig lesbarhetsscore på 63,2.
  • Menneskeskapte tekster oppnådde i snitt en lesbarhetsscore på 67,8.

Menneskeskapte tekster oppnådde i snitt en bedre lesbarhetsscore, og er dermed trolig lettere å forstå enn tekster skrevet av kunstig intelligens. Dette kan delvis forklare hvorfor menneskeskapte tekster også oppnådde en høyere engasjements- og konverteringsrate enn KI-tekster.

Tilbakemeldinger fra målgruppen

Gjennom spørreundersøkelser og samtaler ble det innhentet tilbakemeldinger fra målgruppen. Svarene deres ga verdifull innsikt:

  • KI-genererte tekster: 68 prosent av respondentene mente at innholdet var informativt, men at det av og til manglet emosjonell dybde.
  • Menneskeskapte tekster: 82 prosent av respondentene fortalte at innholdet var både informativt og engasjerende – og hadde en personlig touch.

Dette sier ekspertene

For å gi et mer nyansert bilde ble eksperter i bransjen bedt om å dele sine tanker rundt menneskeskapte kontra KI-genererte tekster.

Ann Handley, Chief Content Manager i MarketingProfs:

«KI har potensialet til å revolusjonere innholdsproduksjon ved å håndtere store mengder data og generere innhold raskt. Teknologien mangler imidlertid den medfødte menneskelige evnen til å appellere til følelser, som er helt avgjørende for å skape innhold som virkelig engasjerer.»

Neil Patel, medgrunnlegger av Neil Patel Digital:

«Menneskelige tekstforfattere tilfører kreativitet, empati og kontekst i arbeidet sitt på en måte som KI ikke mestrer fullt ut. KI kan fungere som en god samarbeidspartner i skriveprosessen, men den menneskelige touchen er fremdeles uunnværlig.»

Konklusjon

Undersøkelsen viser at selv om man kan skape mye innhold på kort tid ved hjelp av kunstig intelligens, er det fremdeles det menneskeskapte innholdet som engasjerer mest, konverterer best og skaper den sterkeste følelsesmessige responsen hos mottakeren. I takt med at teknologien fortsetter å utvikle seg, er det mye som tyder på at den beste strategien fremover vil være å kombinere effektiviteten til KI med kreativiteten til den menneskelige tekstforfatteren – og dermed få det beste fra to verdener.

I det dynamiske landskapet innen digital markedsføring gjør man lurt i å utnytte styrkene til kunstig intelligens og menneskelige tekstforfattere for å sikre at innholdet engasjerer og skaper verdi. Når du legger en strategi for innholdsproduksjonen din, bør du vurdere å inkludere kunstig intelligens for å øke produktiviteten, men samtidig strebe etter å beholde den uvurderlige menneskelige touchen som bidrar til å skape innhold som engasjerer målgruppen du ønsker å nå ut til.

Samtext logo
Samtext International AS
Pilestredet 28
0166 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00