Samtext

Ordbok for innholdsmarkedsføring

« tilbake

CTR

CTR – Click Through Rate – klikkfrekvens

Definisjon: CTR er et forholdstall som viser hvor mange av de som har sett en annonse på nett, som faktisk har klikket på den. Tallet gir deg et mål på hvor godt annonsen din fungerer. Jo høyere CTR, desto større er sannsynligheten for at innholdet ditt blir godt mottatt av målgruppen din.

For å regne ut CTR tar du antall ganger annonsen er blitt klikket på, deler på antall ganger annonsen er blitt vist, og ganger med 100 (klikk / visninger × 100). Har bannerannonsen din blitt vist 5000 ganger og 22 personer klikker seg inn på den, vil CTR være 0,44 % (22 er 0,44 % av 5000). Ønsker du for eksempel å tiltrekke deg folks oppmerksomhet og få dem til å klikke seg inn på en landingsside, er CTR et svært nyttig tall. Hvis du ser at tallet er lavere enn det bør være, er det smart å utføre A/B-testing for å finne ut hvor feilen ligger.

Har annonsen lav CTR?

En god landingsside genererer interesse, salg og goodwill, men først må folk bringes dit! La  en av våre tekstforfattere se på annonsen – det er først og fremst teksten som avgjør CTR.

LES MER OG FÅ EN GRATIS KONSULTASJON
 
Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00