Samtext Norway

SEO-guide for bedrifter: Bli en bedre tekstforfatter

Mangler bedriften din en egen tekstforfatter og SEO-spesialist? Vi viser deg hva du kan gjøre for å oppnå en høyere plassering i søkeresultatene og øke trafikken fra Google, helt på egen hånd.

Er det på tide å ta i et tak for å gjøre bedriften din mer synlig på nett? Uten hjelp fra en dyktig tekstforfatter og en slu SEO-ansvarlig, kan jobben med å nå de øverste plasseringene i søkeresultatene føles ut som en umulig oppgave. Det er definitivt ikke enkelt, men det er faktisk mulig.

Her har vi satt sammen en guide med seks steg til hvordan du selv kan gå frem som tekstforfatter og SEO-magiker – og ta opp kampen om topplasseringene i Google.

 

Steg 1: Definer søkeordene du vil rangere på

Det aller første steget er antagelig det aller viktigste, men likevel et flere hopper over. Alt for mange setter seg ned og begynner umiddelbart å ramse opp idéer til saker og innhold de kan publisere, uten å ha en klar tanke om hvorfor de skal produsere innhold.

Før du begynner å fylle ut innholdsplanen med idéer, er det superviktig at du har valgt deg ut to, tre eller kanskje fire søkeord og termer du vil rangere høyt på i Google. Målet med alt innholdet du produserer, bør nemlig være å oppnå en høyere rangering på nettopp disse utvalgte søkeordene.

Hvordan du finner de perfekte søkeordene, avhenger av størrelsen på bedriften din og hvordan konkurransen ser ut på nett. Her gjelder det å undersøke hva kundene dine søker på, og hva de ofte lurer på. Sjekk statistikken i Google Trends og snakk med salgsavdelingen og prosjektledere som ofte svarer på spørsmål fra kunder.  

Det kan også lønne seg å gjøre litt bredere undersøkelser på nett. Her er noen smarte sider du kan bruke for å finne gode søkeord med lav konkurranse:

  • AnswerThePublic: Side med oversikt over vanlige spørsmål folk stiller på forumer, blogger og i sosiale medier.
  • Reddit: Undersøk hva folk prater om på aktuelle subredditer for å finne populære temaer innenfor ditt fagfelt og din bransje.
  • Exploding Topics: Side med oversikt over temaer som er i ferd med å bli populære innen fagfeltet ditt, så du kan være i forkant med superaktuelt innhold.

 

Steg 2: Vær en bedre tekstforfatter enn konkurrentene dine

Hver dag publiseres det haugevis av blogginnlegg, Facebook-poster, YouTube-videoer og livestreamer om all verdens temaer. Så for at noen skal velge akkurat ditt innhold, er det helt nødt til å være bra. Og for at noen i tillegg skal lenke til innholdet ditt og bedre SEO-scoren din, er det nødt til å være dødsbra.

En viktig del av SEO-arbeidet, er nemlig å få andre til å lenke til innholdet ditt. Sjansen for å lykkes øker som regel når du skriver gode og dyptgående saker om et tema. Sørg derfor for at du dekker temaene dine grundig og interessant nok til at flere velger akkurat deg som informasjonskilde i sitt eget innhold.

Tenk bare på hva du selv ville lenket til i et blogginnlegg. Statistikker, praktiske guider og interessante funn er ofte det som gjør at vi vender tilbake til en nettside.

Har du for eksempel mulighet til å utføre en brukerundersøkelse blant kundene dine, vil dette trolig være interessant for mange i din bransje. Dette er en effektiv måte å få relevante sider til å lenke til akkurat deg i sitt eget innhold.

I tillegg til å sørge for godt språk og god flyt i teksten, er det med andre ord viktig å tenke gjennom hvordan du vinkler innholdet ditt. Fremhev interessante detaljer og opplysninger på en måte som gjør det enkelt for andre å vise til.

 

Steg 3: Søkeordoptimaliseringen du må kunne som tekstforfatter

Søkemotoroptimalisering deles ofte inn i to ulike underkategorier: On-page SEO og off-page SEO. Kort fortalt handler on-page om hva du kan gjøre for å optimalisere innholdet på siden, mens off-page handler om den mer tekniske biten.

Selv om alt henger sammen, er det først og fremst den første biten du må tenke på når du skriver. Formålet med on-page SEO dreier seg om to ting:

  • å gjøre innholdet så godt som mulig for leseren
  • å gi Google kontekst om hva siden din handler om

Aller først er det viktig at du inkluderer søkeordene dine på noen strategiske og helt avgjørende steder, så Google raskt skjønner hva teksten din handler om:

  • i title tag
  • i image alt-teksten
  • blant de første 100 ordene på siden
  • i H1-overskriften din
  • i minst én H2/H3-overskrift
  • blant de siste 100 ordene på siden

I tillegg er det viktig at du bruker noen LSI-nøkkelord i teksten. Dette er nøkkelord som ofte dukker opp i forbindelse med søkeordet ditt på nettet. Er søkeordet ditt for eksempel «Oslo Børs», vil typiske LSI-nøkkelord være «hovedindeks», «aksjer» og «avkastning».

En rask måte å finne gode LSI-nøkkelord til søkeordet ditt, er å scrolle ned til «relaterte søk» på side én i søkeresultatene for søkeordet ditt:

Tekstforfatter_SEO_Oslo Børs

Les mer om forskjellen på on-page og off-page SEO

 

Steg 4: Optimaliser innholdet ditt for leseren – ikke for Google

Selv om det er viktig å være tydelig overfor Google på hva innholdet ditt handler om, er det viktigere å huske hvem du faktisk skriver for. Er ikke innholdet ditt verdifullt for leseren, hjelper det lite med all SEO-optimaliseringen i verden.

Googles algoritmer følger nemlig nøye med på hvordan publikum oppfører seg når de er inne på siden din. Hvis Google ser at brukere raskt klikker seg tilbake til søkeresultatene igjen, blir innholdet ditt ansett som dårlig eller lite relevant for søkeordet.

Ser Google derimot ser at brukerne blir værende, bruker tid på siden og også klikker seg videre til de andre sidene dine, er du på rett spor. Innholdet ditt blir da vurdert som nyttig og samsvarende med det brukeren faktisk var på jakt etter – noe som igjen gir deg en høyere score i søkeresultatene.

Hva som får en bruker til å bli værende på siden din, avhenger av flere faktorer. Først og fremst kvaliteten på innholdet. Samtidig er det viktig at du strukturerer innholdet på en måte som gjør at brukeren umiddelbart får servert verdifull informasjon og får lyst til å bli værende.

Det viktigste først

Folk som søker på nett, vil ha svar. Akkurat dette høres kanskje opplagt ut, men her er det likevel mange som bommer. For selv om du innerst inne vet at Google-brukere ofte leter etter noe helt konkret, innleder likevel mange innholdet sitt som om det var en featureartikkel i et helgemagasin.

Skal du for eksempel publisere en oppskrift på tikka masala, spiller det liten rolle om du serverer verdens beste og mest autentiske oppskrift, dersom leseren blir møtt av lange avsnitt som ikke sier noe om hverken marinade eller krydderblandinger. Mange vil da utålmodig klikke seg rett ut igjen.  

Folk som søker på «tikka masala» vil som regel lage middag og finne en god oppskrift – ikke lese om rettens historie og at den trolig ble funnet opp i Glasgow på 70-tallet.

Det sistnevnte kan være en interessant opplysning å skyte inn underveis, men husk å servere leseren det de faktisk leter etter så tidlig som mulig i teksten. Da styrker du oddsen for at de vil bli værende på siden din lenger.

Legg inn lenker til avsnitt hvis teksten er lang

Har du mye informasjon du skal dekke, lønner det seg å sette opp en innholdsliste med lenker tidlig. Da kan brukeren umiddelbart se at du har svaret på det de lurer på. I tillegg slipper de å lete i teksten. Kort oppsummert: Presenterer kjernen i budskapet ditt raskt, og dropp lange og unødvendige innledninger.

Husk også at førsteinntrykket du serverer leseren er viktig. Design og brukervennlighet blir ofte lagt merke til før selve teksten, så sørg for at leseren ikke blir møtt av en side som virker tung, tørr eller vanskelig å navigere i. Tenk enkelt og oversiktlig.

 

Steg 5: Hjelp andre nettsider med å lenke til innholdet ditt

Selv om det har skjedd en del endringer i hvordan Google algoritmer vurderer andre sider som lenker til innholdet ditt, er backlinker fremdeles et viktig ledd i SEO-optimaliseringen av enhver nettside.

Ser Google at andre nettsider lenker til ditt innhold, tolkes det som at du har autoritet på området. Spesifikt ser algoritmene også på kvaliteten til nettstedene som lenker inn til nettsiden din.

Er innholdet ditt nyttig, godt skrevet og presentert på en effektiv og ryddig måte, har du allerede et godt utgangspunkt. Er siden din god nok, vil andre lenke til den. Så lenge de vet om den. Arbeidet med solid backlinking handler i stor grad om å gjøre folk oppmerksom på innholdet ditt. En av måtene du kan gå frem på, er noe som kalles «broken link building».

Broken link building

Broken link building vil si at du finner døde lenker på andre nettsteder. Altså lenker som ikke funker eller leder til sider som ikke er aktive lenger. Her finnes det verktøy som gjør jobben enklere for deg – blant annet har mange nettlesere utvidelser som hjelper deg med å raskt identifisere døde lenker på en nettside.

Finner du en død lenke som matcher innhold du selv sitter på, kan du kontakte personen eller bedriften som driver nettsiden og høre om de vil bytte ut den døde lenka med en lenke til ditt eget innhold. Oddsen er god for at du vil få ja og i tillegg en takk for at du sier fra.

Denne prosessen kan være tidkrevende, men på det viktigste innholdet ditt er slike lenker uvurderlige når Google rangerer siden din. Særlig hvis lenken kommer fra en relevant eller respektert side innen akkurat din bransje.

 

Steg 6: Sørg for at innholdet ditt holder høy kvalitet over tid

Når du har definert søkeordene dine og begynt å produsere velskrevet og nyttig innhold som andre kan lenke til, er du på rett vet. Likevel er jobben langt fra unnagjort.

For selv om de nye sidene dine er optimalisert for både leseren og Google, kan det ta tid før du får uttelling for innsatsen. Googles algoritmer analyserer nemlig ikke bare den enkelte siden du publiserer, men hele nettstedet ditt.

Siden kan altså bli straffet dersom mye av det andre innholdet på nettsidene dine holder lav kvalitet. For å sikre bedriften din topplasseringer i Google er det du publiserer derfor nødt til å holde høy kvalitet over tid. Nettopp fordi algoritmene vurderer helheten i innholdet ditt.

Jobben er heller ikke over når du endelig har passert konkurrentene dine i søkeresultatene. De kommer garantert til å svare på offensiven din. Nøkkelen til å opprettholde en god plassering, er derfor å jevnlig publisere godt innhold – og hele tiden sørge for at innholdet ditt er tilpasset det kundene dine søker etter.

Nettopp det er også grunnen til at mange bedrifter i dag velger å ansette eller engasjere profesjonelle tekstforfattere. På den måten sikrer du at innholdet du publiserer er i tråd med målene du har satt deg, og at det skaper trafikk og resultater for bedriften din.

I tillegg til å frigjøre tid til andre oppgaver for de ansatte, viser det seg veldig ofte at en ekstern tekstforfatter kan bidra til å forenkle og tydeliggjøre bedriftens budskap for leseren.

En vanlig utfordring er nemlig at bedrifter bruker fageksperter til å skrive artikler og bloggposter. Dette fører ofte til mye teknisk språk og begreper som gir lite mening for en alminnelig kunde. For dyptgående innhold kan altså ende opp med å straffe bedriften i Google, fordi det oppleves som tungt og lite brukervennlig.

 

Du kan be om akkurat så mye hjelp du trenger

Nå har du fått en innføring i det aller viktigste du må huske i kampen for bedre synlighet på nett. Forhåpentligvis er du klar for å gå i gang med å lage en publiseringsstrategi og begynne å skrive.

Samtidig er det helt lov å be om hjelp på veien. Tekstforfatting og SEO er fagfelt som stadig er i utvikling, og det finnes mange flere tips og triks enn det vi har klart å presse inn i denne guiden.

Er det noe du lurer på eller trenger hjelp med, kan du selvfølgelig kontakte oss i Samtext når du vil. Vi hjelper kunder i en rekke ulike bransjer med å publisere kvalitetsinnhold både ukentlig og månedlig.

Les mer om prosessen når du leier en tekstforfatter fra Samtext

 

Samtext logo
Samtext Norway AS
Brynsveien 5
0667 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00